09 December 2011

Jeritan Hampa

Entah dimulai dari mana awal cerita ini.
Kadang aku cuba kuat sekeras batu karang.
Namun perlahan-lahan batu karang itu rapuh dan hancur.
Oleh deburan teriakan ombak yg menghempas.
Ternyata aku tak sekeras dahulu.
Hati ini mulai berubah.
Menjadi sakit.
Pedih tak terhingga.
Akan duka yang datang menyeksa.
Namun semua tertahan.
Tak dapat meneriak keluar dari hati aku yang tak tau apa rupanya sekarang.
Tak ada yang tau, tak ada yang peduli.
Tak ada yang mendengar jeritan aku ni.
Aku terdiam, membisu hanya dengan air mata.

Kau tau apa.
Akan duka yang menyeksa hati.
Sesak.
Resah.
Pedih.
Cukup sudah aku berbual pada dunia.
Aku tak tahan dengan semua yang bermuka.
Dunia ini fana.
Rasanya aku ingin berteriak sekuatnya.
Namun tuhan ada ada je.
Untuk apa kita ditemukan.
Jikalau kau hanya membuat aku merasa macam-macam perasaan yang tak diduga.
Akan bicara manis yang selalu dibisikkan ditelinga aku.

Kau kata aku sombong?
Kau tau apa pasal aku?
Aku terlalu naif.
Kau fikir macamtu kan?
Maaf dari aku yang tak terhingga.
Kau silap besar!
Aku terlihat sombong kerana aku tak mahu kelihatan benak terutama di depan mata kau.
Cukup sudah aku bermuka dengan semua.
Aku terlalu banyak ketawakan kenyataan.
Jika aku adalah debu.
Aku berharap angin meniup aku sampai tak terlihat apa pun sisanya.

Seperti dongeng.
Berharap akan memiliki akhir yang bahagia tapi pada akhirnya aku menyedari.
Dongeng tidak selalu memiliki akhir yang bahagia.
Dan sekarang aku tahu, aku begitu lelah untuk mengikuti alur cerita ini.
Tolong!
Bagi tau aku dimana pintu keluar?