19 March 2012

Untung Kekasih Lama

Terasa nak membaca.
Tergerak hati nak membaca sesuatu tentang kau.
Cerita kau.
Kisah silam kau.
Ternyata aku silap rupanya.
Aku yang termakan hati sendiri nampaknya.
Aku faham, aku mengerti.
Setiap orang berbeza.
Ada lebih dan kurangnya.
Ada baik dan buruknya.
Ada cantik dan hodohnya.
Aku dapat rasa kau terlalu menyayanginya lebih dari segalanya.
Dan aku juga rasa kau takkan dapat rasa sayang macam tu untuk kali kedua.
Macam apa yang terjadi kat aku sekarang.
Aku yang terlalu menyayangi kau.
Bertungkus-lumus menyenangkan kau.
Berkorban apa saja untuk buat kau rasa selesa.
Tapi? Apa aku dapat? Apa?
Dapat tempias sayang yang tak seberapa.
Dapat hilangkan rasa sunyi yang selalu memakan jiwa.
Mulut kata tak, hati kata ya.
Betul? Ya, itulah manusia.
Manusia dayus yang selalu mengeluh tanpa rasa syukur dengan apa yang dianugerahkan.
Aku tak faham.
Kenapa dunia tak adil?
Kenapa manusia suka membeza-bezakan?
Semua orang sama.
Kau lihat, kau dengar, kau nilai.
Apa kurangnya aku? Apa lebihnya dia?
Aku tak sanggup rasa macam ni lama-lama.
Sebab aku rasa, kau tak dapat sayang aku sedalam rasa sayang aku sekarang.
Untung kekasih lama tapi sayang tak menghargai.
Rugi aku bercinta yang selalu mengecewakan hati.
Aku addicted dengan rasa macam ni.
Aku layak benar untuk selalu rasa kecewa.
Semakin kecewa bila dengan kau.
Tapi apa yang pasti, kau bukan sepenuhnya menyayangi aku.
Terasa bodoh menyayangi lelaki yang seangkatan dengannya.
Payah benar nak menhuraikannya.
Aku selalu bermain dengan ilusi untuk dapatkan bagaimana rasanya bahagia.
Tapi zahirnya? Tentu sekali tidak!
Malah aku selalu dimaki, dicaci dan bermacam-macam lagilah.
Kau puas? Puas lihat hidup aku macam ni?
Terumbang-ambing macam sampan bocor.
Huru-hara macam orang hilang anak.
Meraung-raung macam orang gila.
Kau suka kan?
Suka tengok aku terseksa, merana macam ni kan?
Tahniah dan terima kasih banyak-banyak.